Teo Petričević

by Yachts Croatia

Razvoj i investicije

Govoreći o razvoju i uspjesima tvrtke kojoj je na čelu kao jedan od suvlasnika, Teo Petričević ističe kvalitetu koja se temelji na educiranom kadru kao glavnom razlogu međunarodnog uspjeha koji Capax danas bilježi

S Teom Petričevićem, direktorom hrvatske tvrtke Capax, razgovarali smo na ovogodišnjem sajmu u Monaku, i to na njihovu štandu. Njihovo sajamsko predstavljanje u monegaškoj kneževini samo je pokazatelj uspjeha koji ta tvrtka bilježi, gradeći profesionalnu scenu hrvatske jahting industrije na najbolji način.
Veliki je iskorak za bilo koga iz Hrvatske da nastupa u Monaku.
Do našeg sudjelovanju na Monaco Yacht Showu došlo je kao plod razmišljanja nas trojice vlasnika, odnosno ideja je bila da tvrtku prezentiramo, ne u smislu da smo došli ‘hvatati’ klijente, već da prezentiramo ono što radimo i gdje pripadamo.
Čime se danas Capax bavi?
Nas trojica imali smo priliku upoznati i vidjeti kako rade naša remontna brodogradilišta, prije svega kako pristupaju i kako se odnose prema ovoj prilično ‘razmaženoj’ klijenteli. Upravo pristup klijentu, uvažavanje njegovih zahtjeva i istinski trud u postizanju ciljeva kroz projekt i refit menadžment isprofilirali su Capax kao predvodnika ‘novog vala’ jahtinga u Hrvatskoj. Uz to, imamo vrhunski opremljene i educirane servisne timove za najčešće tipove brodskih motora, kopči i generatora koje nalazimo u većim jahtama i megajahtama, i servisere koji su spremni riješiti svaki problem, bio on mehaničke ili električne/elektroničke naravi.

Teo Petricevic Capax

Novi centar za analizu motornih ulja još je jedan u nizu detaljnih i modernih alata kojima Capax rukuje

Istodobno, Capax završava veliku investiciju za hrvatske prilike?
Trenutno je u tijeku preseljenje u novi poslovni prostor u Šibeniku, u urede s radionicom te novim laboratorijem za analizu motornih ulja. Investicija je ‘teška’ 2,1 milijun eura, od čega je otprilike 1 milijun financiran od strane PBZ-a, nekih 750 tisuća eura dobili smo kao nepovratna sredstva iz europskih strukturnih fondova za izgradnju proizvodnih kapaciteta i ulaganje u opremu te nekih 350 tisuća eura je Capaxova investicija iz poslovanja.
Što za Capax znače ti novi prostori?
Novi prostori i naša stalna adresa sjedišta znače prije svega zrelost i ozbiljnost u poslu kojim se baviš, poglavito ako do toga dođeš svojim radom, rastom i razvojem. Prostore smo stvarali iz svojih potreba i projektirali ga kako nam odgovara. Naročito smo ponosni na naš laboratorij. Capax već otprije nudi usluge videoskopije, ultrazvučnih mjerenja, analize vibracija i termografije, ali tek sada s laboratorijem za analizu motornih ulja specijalističke usluge su kompletirane i podignute na višu razinu. Sve te usluge otvaraju nam i nova tržišta izvan jahtinga. Tako već imamo upite za radne brodove, građevinske strojeve, lokomotive, vjetrenjače…
U sklopu novog centra u Šibeniku imate i učionicu?
To je učionica i dvorana za sastanke, ali zovemo je učionica jer nam je ideja tu školovati i verificirati znanja naših servisera, za sada kroz interne treninge s obzirom da na tržištu ne nalazimo specijaliste koje tražimo. Očekujemo i nudimo suradnju našim obrazovnim ustanovama, ali i našim klijentima nudimo povremene specijalističke edukacije za njihove strojare, provodeći takve edukacije samostalno ili uz pomoć naših principala.

Capax, Teo Petričević

O kvaliteti njihova rada govori lista od preko stotinu zadovoljnih klijenata

Šibenik i Trogir su vam glavni centri aktivnosti?
Istina, Šibenik jer nam je tu sjedište, a Trogir zato jer tamo imamo izlaz na more. Zapravo, suradnja s Trogirom traje od osnivanja Capaxa. Remontne poslove u Trogiru obavlja Servisni centar Trogir (SCT) s kojim smo kao ravnopravni partner osnovali tvrtku Adria docks koncem ovog ljeta. Adria docks nalazi i ugovara poslove, upravlja remontnim projektima i raspoloživim resursima, angažira vanjske suradnike i podizvođače, optimizira ove procese te u konačnici kontrolira kvalitetu svih izvedenih radova. Capax u prostoru SCT-a, a u okviru ranije spomenutog investicijskog projekta, upravo pušta u pogon ispitnu stanicu za brodske motore snage do 3,4 MW, ukupne vrijednosti gotovo pet milijuna kuna. Naglašavamo i dobru suradnju s brodogradilištem Betina, ali je važno reći i da dobar dio prihoda Capax ostvaruje servisnim radovima u velikom broju mediteranskih marina i brodogradilišta. Uz to, imamo otvorene tvrtke u Crnoj Gori i Albaniji, gdje radimo kao Yacht Consulting, odnosno Capax AL.
Jahta Kogo je dobro poznata u našim vodama. Što ste na njoj radili?
Koncem prošle godine na Kogu je odrađena ozbiljna rekonstrukcija pramca gdje je ugrađena nova brodska dizalica, niz raznih servisnih radova te desetogodišnja klasa broda pod nadzorom Loyda. Kogo je zapravo dobar primjer ispravno građenog profesionalnog poslovnog odnosa započetog još 2012., građenog i njegovanog ‘ka cviće u pitaru’. Način na koji funkcioniramo s menadžmentom Koga, odnosno cijele flote, koja ukupno broji pet brodova, je isti način na koji želimo funkcionirati s drugim klijentima na tržištu. Isključivo gledajući dugoročni biznis, a ne samo dolazak u brodogradilište ili odrađivanje jednog posla.
Možete li navesti još neke partnere s kojim ste imali uspješnu suradnju?
Zadnjih osam godina surađujemo s flotom Titan iz Francuske, koja u svom portfelju ima šest ozbiljnih brodova (duljine od 37 do 90 metara), i njima pružamo podršku na kompletnom Mediteranu, više-manje odrađujemo sve zimske radove, u koje su uključeni dugoročni servisi i održavanje motora Caterpillar i MTU. Osim njih, imamo odličnu suradnju s tvrtkom Hill Robinson Yacht Management, a povremeno surađujemo s menadžment tvrtkama Edminston i Fraser. S domaćim agencijama najviše radimo tijekom ljetne sezone, tzv. servisne intervencije, najčešće manjeg obujma, ali profesionalan pristup takvim poslovima nerijetko otvori veće poslove izvan sezone. Capaxov najveći forte je stotinjak brodova koje radimo iz godine u godinu, to je naša osnovna baza klijenata, a sve ostalo dolazi kao nadogradnja.

Teo Petričević, Capax

S istim udjelima Mario Baljkas, Teo Petričević i Željko Tešija suvlasnici su tvrtke Capax

Koji je Capaxov sljedeći korak?
I dalje razvijati tvrtku s naglaskom na kvaliteti, sa zadovoljstvom klijenata u fokusu, i to klijenata koji se vraćaju svake godine, a našu uslugu preporučuju i drugima. To će značiti da smo na dobrom putu. Što se tiče Adria docksa, cilj je stabilizirati remontno brodogradilište, usmjeriti ga i pozicionirati na europskom tržištu. Šira slika je da Hrvatska ima problem s dovođenjem refit projekata preko zime, tj. Hrvatska sa svim svojim nautičkim kapacitetima kao zimska destinacija u ovom segmentu do sada nije prepoznata i to treba promijeniti. To ne može promijeniti sam Capax, ni Adria docks, već svi zajedno uz pomoć države, lokalnih zajednica, ali i niza drugih malih tvrtki koje bi trebale napraviti hrabriji iskorak na tržištu, prepoznati trenutak i pokrenuti investicije, školovati ljude i ulagati u ono što nude.
Kada govorimo o školovanju ljudi, ima li Hrvatska dovoljno stručan kadar?
Nažalost nemamo, borimo se. Što se tiče ulaganja u vlastiti kadar krenuli smo s idejom da školujemo mlade ljude koji kod nas dolaze bez iskustva i na neki način ih profiliramo i uvodimo na tržište u kojem mi poslujemo. Ovo je relativno nova djelatnost za Hrvatsku, nema ljudi koji su tu 10 ili 15 godina na tržištu i iz našeg iskustva ovo se jednostavno pokazalo kao najbolji i najoptimalniji model.

Fotografije R. Matić i L. Krnić

Braco Dimitrijević