Princess Yachts: Britanska princeza



8 min

Godine iskustva i vještine uložene su u brend Princess, čije je ime danas sinonim za kvalitetu, vrhunske performanse i apsolutni komfor na moru

Posjetili smo britanski Princess, jedan od najvećih i najpoznatijih svjetskih proizvođača jahti i jedan od prvih stranih brendova prisutan na hrvatskom tržištu. Poznavatelji svijeta nautike znaju da je to brend koji je s nekolicinom britanskih i talijanskih proizvođača stvorio svijet jahtinga kakav poznajemo danas.

Pet desetljeća baštine u Plymouthu

Ono što Princess razlikuje od većine proizvođača jest znanje i brodograditeljska vještina koju više od pet desetljeća baštine u Plymouthu. Činjenica da sami proizvode gotovo sve za svoje jahte, točnije sve osim motora, stakala i elektroničkih uređaja, govori dovoljno o njihovu graditeljskom umijeću. Baš sve ostalo se izrađuje u njihovu središtu u engleskom Plymouthu.

Točno tamo gdje je davne 1965. nastao prvi Princess još stoji mala baraka u kojoj je bio njihov prvi pogon za proizvodnju, a današnja upravna zgrada nalazi se u neposrednoj blizini

Princess je danas najveći privatni poslodavac u tom gradu na izlazu iz La Manchea, poznatog po pomorskoj i brodograditeljskoj tradiciji, ali i kao važna točka za britansku mornaricu koja je vladala svjetskim morima, a tamo je, primjerice, živio i sir Francis Drake. Ali mi smo se radije pozabavili današnjicom negoli poviješću. Zanimljivo je da u gradu koji broji 250.000 stanovnika Princess zapošljava 2.500 zaposlenika i danas proizvodi 250 plovila godišnje.

Od igle do jahte Princess

Davne 1963. tri su čovjeka pokrenula agenciju za čarter – Cliff Viney, nekadašnji inženjer na trgovačkim brodovima, te David King i Brian Phillips, časnici Kraljevske mornarice – s jednim primjerkom Senior 31 koji su prilagodili i preuredili u unajmljenoj radionici u Plymouthu. Unutar par dana registrirali su tvrtku, a kako je ime koje su željeli – Marine Enterprises, bilo zauzeto, odlučili su se za Marine Projects. Napredovali su jako polako, no tada su King i Phillips istupili iz Mornarice i s Vineyjem se posvetili poslu.

Jedan od prvih modela jahti Princess
Jedan od prvih modela jahti Princess

Brod nije bio popularan za najam, pa su ga odlučili prodati – preuređenog, naravno – i u tome uspjeli odmah: Project 31 prodan je za lijepu svotu od 3.400 funti. Ubrzo su shvatili da postoji potencijalno tržište za offshore cruisere poput njihovog Seniora 31, pa su između 1966. i 1969. na toj platformi stvorili još više od 150 sličnih.

Uspjeh Projecta 31 naveo ih je na proširenje poslovanja i odvažili su se okušati u GRP oblikovanju (Glass Reinforced Plastic) nakon što je tvrtka koja im je isporučivala trupove postala prespora. Kad je Marine Projects dobio dozvolu za proizvodnju trupova, usredotočili su se na novi model od 32 stope – prvu jahtu serije Princess i prvu koja će biti izrađena potpuno unutar kuće.

Britanski Princess svoju proizvodnju još od nastajanja brenda ima u Plymouthu. Ona se danas proteže na šest različitih pogona u kojima se grade jahte s velikim znanjem i brodograditeljskim umijećem

Princess 32 je debitirala na sajmu 1970., a odmah je postigla priličnu popularnost, ponajprije zahvaljujući višoj kvaliteti izrade i opremanja od prethodnika (Project 31 i Pilgrim 30), te postala prvi model kuće koji su prodavali agenti. Uspostavljena je prodajna mreža u Britaniji i inozemstvu i u idućih deset godina Princess 32 je prodana u više od 1.200 primjeraka, te postala najuspješniji model u povijesti kuće.

Brodogradilište Princess
Brodogradilište Princess

Kuća se 1973. obratila dizajneru Johnu Bennettu s nalogom za dizajn dvaju brodova srodnih modelu 32. Prvi od njih bio je Princess 37, koji je postizao brzinu od 37 čvorova, predstavljen na sajmu brodova u Londonu 1974., a drugi Princess 25 (najveća brzina 30 čvorova), također predstavljen 1974., koji je, iako znatno drugačiji od Princess 32, ipak ostao dovoljno sličan da bude dio obitelji. Nesigurna ekonomska situacija 1973. i 1974. odrazila se na prodaju modela, pa je najviše primjeraka prodano izvan granica Velike Britanije, i Marine Projects se izvukao, no kad je izbio Jomkipurski rat i ugrozio svjetske zalihe goriva, kuća je odlučila krenuti u drugom smjeru – prema jedrilicama, kojima gorivo ne treba.

A.H. Moody and Sons bili su poznati po svojim besprijekornim custom jedrilicama, pa ne čudi što je Marine Projects odabrao ove dizajnere, s kojima surađuje i danas. Od 1975. do 1981. (godine kada su proizvedene prve flybridge jahte) proizvedeno je nekoliko verzija modela 37, a popularnost sve većih modela odrazila se i na uvjete rada, pa je kuća morala potražiti veće pogone.

Nove linije Princess jahti

Novi kompleks u četvrti Lee Mill bio je dovoljno velik za gradnju svih modela. Oko 1980. David King primijetio je da ljubitelje plovidbe počinju zanimati sve veće i sve brže jahte, i odlučio se za suradnju s Bernardom Olesinskim, koji je trebao dizajnirati prvu takvu jahtu za Marine Projects. Princess 30DS bila je prva jahta novog stila, linija koje su postavile temelje za tipičan stil Princessa 1980-ih. Model je postao vrlo popularan i prodan je u više od 500 primjeraka između 1981. i 1989.

Kad zakoračite na jahtu Princess, ulazite u svijet raskoši i otmjenosti
Kad zakoračite na jahtu Princess, ulazite u svijet raskoši i otmjenosti

Sljedeći dizajn Olesinskog za Princess, model Princess 45, bio je još napredniji i postizao je brzinu od 30 čvorova. Predstavljen 1981., posebno je popularan postao u inozemstvu i pokazao se ključnim za prevladavanje recesije koja je nastupila početkom 1980-ih. U devet godina prodan je u više od 45 primjeraka, a nakon toga ga je zamijenio model 455. Godine 1983. Olesinski je dizajnirao sportski model 286 Riviera za potrebe mediteranskih kupaca, te je s time kuća potpuno odstupila od tada već tradicionalnog dizajna.

Model 286 Riviera prodan je u gotovo jednakom broju kao 30DS, ali još je važnije od toga da je postavio temelje serije brzih sportskih kruzera. Olesinski je 1990. dizajnirao Princess 65, model primarno za mediteransko tržište, a kuća se još jednom mogla pohvaliti da je njihov najveći model ujedno i najveći u Velikoj Britaniji. Iako je svijetu ponovno prijetila recesija, rizik se isplatio i kuća Marine Projects je provela 1990-e predstavljajući nove modele, a među njima i novi najveći, 25M.

Ekskluzivni distributer Princess brodova za Hrvatsku je tvrtka Princess Adriatic
Ekskluzivni distributer Princess brodova za Hrvatsku je tvrtka Princess Adriatic

Marine Projects postao je Princess Yachts 1. kolovoza 2001. Sjedište kuće danas je u ulici Newport u Plymouthu, uz more, a kuća posjeduje četiri proizvodna pogona ukupne površine 94.000 četvornih metara, sve u Plymouthu. Danas Princess Yachts proizvodi dvadesetak modela duljina između 42 i 130 stopa, te je jedan od najuglednijih brodograditelja na svijetu.

Kuća je posebno poznata po vrhunskoj vještini svojih radnika i majstora, a modeli s imenom Princess prodaju se jednako uspješno u Europi, na Bliskom istoku, na Pacifiku i u obje Amerike. U srcu je tog uspjeha posvećenost kvaliteti u svakom detalju. Tradicionalne vještine obrade materijala spojene s najmodernijom tehnologijom za računalni dizajn i preciznom izradom zajedno daju lijep proizvod najviše kvalitete i učinkovitosti.

Kuća Princess povezala se 2008. s divom luksuza LVMH, pa uza sve to nudi i raskoš kakvu malo tko od konkurenata može dosegnuti, prilagođavajući stil interijera i klijentu i trenutku, te surađujući s nekim od najvećih modnih kuća na svijetu, među kojima najčešće s Fendi Casa. Nedavno predstavljena serija superjahta M Class uporno raste, a ove godine bit će predstavljena dva uzbudljiva nova modela koji će se pridružiti najvećem modelu serije, Princess 40M.

Princess
Dobra organizacija i logistika od vitalne su važnosti u Princessu

Princess pogoni u Plymouthu

Ništa nam ne govori da se nalazimo u halama jednog od najvećih proizvođača plovila za razonodu na svijetu, a razlog je jednostavan. S obzirom na količinu posla i činjenicu da gotovo sve izrađuju sami, Princess danas zauzima šest različitih pozicija s proizvodnim pogonima u okolici Plymoutha, na više od 100.000 kvadrata zatvorene površine. To je veličina koju zauzima manji dalmatinski gradić, pa je dobra organizacija i logistika od vitalne važnosti u Princessu.

Najveći smo dio obilaska posvetili jednom od šest pogona koji se zove Coypool, a služi za proizvodnju komponenti koje se dalje distribuiraju u jedinice specijalizirane za montažu. O veličini pogona dovoljno govori činjenica da je tamo prije bila vojna baza. Tamo smo prvo posjetili drvodjelsku radionicu, gdje se rađaju interijeri modernih jahti svih veličina, od majušne V40 do četrdesetmetarske jahte.

Princess
Pogon u Coypoolu ‘hrani’ ostalih pet pogona s gotovo svim elementima novih Princess jahti

Zanimljivo je da se gotovo sve drvo kao sirovina nabavlja iz Britanije, a samo se mali dio šperploča uvozi. Dalje to drvo kućni majstori pretvaraju u jahtu, kroje ga, furniraju, obrađuju i lakiraju kako bi dobili najrazličitije oblike koje dizajneri zamisle. Posebno su nam s ponosom pokazali radionicu za krivljenje drveta i slaganje zaobljenih oblika u kalupima uz pomoć slijepljenih slojeva furnira, koja je vrlo slična onoj u pogonima u kojima se proizvodi još jedan simbol engleskog majstorstva, čuveni Rolls-Royce.

Brodograditeljska tradicija

Važno je kazati kako se u pogonima nalazi veliki broj mladih radnika jer Princess godišnje primi više od stotinu pripravnika, ali isto tako i radnici koji rade kao treća generacija u ovoj tvornici koja nije prestala proizvoditi jahte ni u najžešćoj krizi, oslanjajući se na vlastitu pamet i vještinu zaposlenika. Sljedeći pogon koji smo posjetili je onaj za proizvodnju stakloplastičnih i kompozitnih dijelova, korita i nadgrađa proizvode se u pogonima za montažu, a sve ostalo stiže iz pogona u Coypoolu.

Princess
2.500 radnika svaki detalj novih jahti dovodi do savršenstva; postoje obitelji kojima su tri generacije vezane uz Princess i sjajnu brodograditeljsku tradiciju tog brodogradilišta

Isto je i s metalnim dijelovima, što uključuje čak i bitve od nehrđajućeg čelika, kao i sisteme kabela koji se isporučuju u buntovima, a tako tvornica ima apsolutnu kontrolu nad kvalitetom tog vitalnog dijela jahte. Tu se također nalazi i kućni centar za obuku radnika. U pogonima za montažu sklapaju se jahte ovisno o njihovoj veličini, a najzanimljiviji je onaj koji se naziva South Yard.

Nalazi se u dijelu stare mornaričke baze iz 18. stoljeća, u kojoj se u vlasništvu Princessa nalazi i stari pogon za proizvodnju užadi. Duguljasta kamena zgrada danas služi za izradu drvenih modela novih jahti, prije nego iste idu u serijsku proizvodnju, u njima smo zatekli i Princess 31 star pedeset godina.

Princess
U Coypoolu se izrađuju svi dijelovi i elementi za nove ‘princeze’ osim motora, stakala i elektronike

Uz to mjesto se vežu svakojake povijesne priče, od ubijanja francuskih ratnih zarobljenika do proizvodnje konopa za britansku mornaricu. Danas je South Yard mjesto za najljepše priče o brendu, tj. dom za najveće jahte koje Princess gradi. U novim halama zatekli smo dva četrdesetmetarska modela u izgradnji i 30-metarsku jahtu u visokoj fazi završenosti na travel liftu.

Mjesto je to izgradnje i testiranja superjahti koje su ponos britanskog proizvođača. Obišli smo još i pogone pokraj upravne zgrade gdje se u različitim halama slažu različiti modeli s gornjim mostom. Nakon što smo shvatili proces nastajanja proizvoda i ugledali mnoštvo jahti u različitim fazama izgradnje, bilo nam je jasno koliko je truda i sposobnosti uloženo u izgradnju svakog pojedinog primjerka ovog brenda.

Nevjerojatna logistička mreža i šest lokacija koje rade punim kapacitetom gradeći Princess jahte u svakom i najmanjem detalju, britanskom proizvođaču jamče unutarnju snagu koju ima svaka njihova nova morska ljepotica.

Fotografije Princess Yachts

 

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above