Od igle do jahte Princess

by Yachts Croatia

Britanski Princess svoju proizvodnju još od nastajanja brenda ima u Plymouthu. Ona se danas proteže na šest različitih pogona u kojima se grade jahte s velikim znanjem i brodograditeljskim umijećem

Posjetili smo britanski Princess, jedan od najvećih i najpoznatijih svjetskih proizvođača jahti i jedan od prvih stranih brendova prisutan na hrvatskom tržištu. Poznavatelji svijeta nautike znaju da je to brend koji je s nekolicinom britanskih i talijanskih proizvođača stvorio svijet jahtinga kakav poznajemo danas. Ono što Princess razlikuje od većine proizvođača jest znanje i brodograditeljska vještina koju više od pet desetljeća baštine u Plymouthu. Činjenica da sami proizvode gotovo sve za svoje jahte, točnije sve osim motora, stakala i elektroničkih uređaja, govori dovoljno o njihovu graditeljskom umijeću. Baš sve ostalo se izrađuje u njihovu središtu u engleskom Plymouthu. Princess je danas najveći privatni poslodavac u tom gradu na izlazu iz La Manchea, poznatog po pomorskoj i brodograditeljskoj tradiciji, ali i kao važna točka za britansku mornaricu koja je vladala svjetskim morima, a tamo je, primjerice, živio i sir Francis Drake. Ali mi smo se radije pozabavili današnjicom negoli poviješću. Zanimljivo je da u gradu koji broji 250.000 stanovnika Princess zapošljava 2.500 zaposlenika i danas proizvodi 250 plovila godišnje. Točno tamo gdje je davne 1965. nastao prvi Princess još stoji mala baraka u kojoj je bio njihov prvi pogon za proizvodnju, a današnja upravna zgrada nalazi se u neposrednoj blizini.

Princess

Dobra organizacija i logistika od vitalne su važnosti u Princessu

Ništa nam ne govori da se nalazimo u halama jednog od najvećih proizvođača plovila za razonodu na svijetu, a razlog je jednostavan. S obzirom na količinu posla i činjenicu da gotovo sve izrađuju sami, Princess danas zauzima šest različitih pozicija s proizvodnim pogonima u okolici Plymoutha, na više od 100.000 kvadrata zatvorene površine. To je veličina koju zauzima manji dalmatinski gradić, pa je dobra organizacija i logistika od vitalne važnosti u Princessu. Najveći smo dio obilaska posvetili jednom od šest pogona koji se zove Coypool, a služi za proizvodnju komponenti koje se dalje distribuiraju u jedinice specijalizirane za montažu. O veličini pogona dovoljno govori činjenica da je tamo prije bila vojna baza. Tamo smo prvo posjetili drvodjelsku radionicu, gdje se rađaju interijeri modernih jahti svih veličina, od majušne V40 do četrdesetmetarske jahte. Zanimljivo je da se gotovo sve drvo kao sirovina nabavlja iz Britanije, a samo se mali dio šperploča uvozi. Dalje to drvo kućni majstori pretvaraju u jahtu, kroje ga, furniraju, obrađuju i lakiraju kako bi dobili najrazličitije oblike koje dizajneri zamisle. Posebno su nam s ponosom pokazali radionicu za krivljenje drveta i slaganje zaobljenih oblika u kalupima uz pomoć slijepljenih slojeva furnira, koja je vrlo slična onoj u pogonima u kojima se proizvodi još jedan simbol engleskog majstorstva, čuveni Rolls-Royce.

Princess

Pogon u Coypoolu ‘hrani’ ostalih pet pogona s gotovo svim elementima novih jahti

Važno je kazati kako se u pogonima nalazi veliki broj mladih radnika jer Princess godišnje primi više od stotinu pripravnika, ali isto tako i radnici koji rade kao treća generacija u ovoj tvornici koja nije prestala proizvoditi jahte ni u najžešćoj krizi, oslanjajući se na vlastitu pamet i vještinu zaposlenika. Sljedeći pogon koji smo posjetili je onaj za proizvodnju stakloplastičnih i kompozitnih dijelova, korita i nadgrađa proizvode se u pogonima za montažu, a sve ostalo stiže iz pogona u Coypoolu. Isto je i s metalnim dijelovima, što uključuje čak i bitve od nehrđajućeg čelika, kao i sisteme kabela koji se isporučuju u buntovima, a tako tvornica ima apsolutnu kontrolu nad kvalitetom tog vitalnog dijela jahte. Tu se također nalazi i kućni centar za obuku radnika. U pogonima za montažu sklapaju se jahte ovisno o njihovoj veličini, a najzanimljiviji je onaj koji se naziva South Yard. Nalazi se u dijelu stare mornaričke baze iz 18. stoljeća, u kojoj se u vlasništvu Princessa nalazi i stari pogon za proizvodnju užadi. Duguljasta kamena zgrada danas služi za izradu drvenih modela novih jahti, prije nego iste idu u serijsku proizvodnju, u njima smo zatekli i Princess 31 star pedeset godina.

Princess

2.500 radnika svaki detalj novih jahti dovodi do savršenstva; postoje obitelji kojima su tri generacije vezane uz Princess i sjajnu brodograditeljsku tradiciju tog brodogradilišta

Uz to mjesto se vežu svakojake povijesne priče, od ubijanja francuskih ratnih zarobljenika do proizvodnje konopa za britansku mornaricu. Danas je South Yard mjesto za najljepše priče o brendu, tj. dom za najveće jahte koje Princess gradi. U novim halama zatekli smo dva četrdesetmetarska modela u izgradnji i 30-metarsku jahtu u visokoj fazi završenosti na travel liftu. Mjesto je to izgradnje i testiranja superjahti koje su ponos britanskog proizvođača. Obišli smo još i pogone pokraj upravne zgrade gdje se u različitim halama slažu različiti modeli s gornjim mostom. Nakon što smo shvatili proces nastajanja proizvoda i ugledali mnoštvo jahti u različitim fazama izgradnje, bilo nam je jasno koliko je truda i sposobnosti uloženo u izgradnju svakog pojedinog primjerka ovog brenda. Nevjerojatna logistička mreža i šest lokacija koje rade punim kapacitetom gradeći Princess jahte u svakom i najmanjem detalju, britanskom proizvođaču jamče unutarnju snagu koju ima svaka njihova nova morska ljepotica.

Princess

U Coypoolu se izrađuju svi dijelovi i elementi za nove ‘princeze’ osim motora, stakala i elektronike

Ferretti Yachts
CRN Brodogradilište