Les arts décoratifs

by Yachts Croatia

Modna kuća Dior

Između tradicije i avangarde, između elegantnog i modernog, kuća Dior ostavila je traga u povijesti i ostala vjerna duhu svojeg osnivača

Christian Dior je postao vodeća ličnost u visokoj modi 20. stoljeća preko noći, kada je 1947. predstavio svoju kolekciju New Look. Šaljući na dulje vrijeme u ormar stroge siluete koje su dominirale prethodnim desetljećima, Dior je predstavio ženstvene, lepršave haljine koje su savršeno oblikovale obline dama i davale im izgled klasičnih balerina. Taj ‘novi izgled’ s naglašenim grudima, zaobljenim ramenima, uskim strukom i bokovima istaknutim bogatim suknjama istovremeno je udahnuo novi život tekstilnoj industriji, jer je Christian Dior inzistirao na bujnosti – nakon godina štednje tijekom rata i okupacije, to je bio odvažan potez. Isto tako, Dior je dao središnje mjesto u modi krojačicama, veziljama, proizvođačima nakita i modnih dodataka i tako postavio Pariz na čelo modnog svijeta. Do početka siječnja 2018. u pariškom Musée des Arts Décoratifs, na retrospektivi kuće Dior, posjetitelji mogu razgledati više od 300 legendarnih modela nastalih od 1947. do danas. Ono što ih povezuje i što se provlači kroz sva ta desetljeća jesu osjećaji, životne priče, privlačnost, nadahnuće, kreativnost i nasljeđe.

La Maison Dior Couturier

Od osnutka 1946. godine, Kuća je napisala svoju jedinstvenu priču

Osim haljina, na izložbi je predstavljena i dosad najveća zbirka modnih skica i fotografija, kao i stotine dokumenata – ilustracija, komentara, fotografija nastalih tijekom stvaranja modela, pisama i bilješki – i modnih dodataka, poput šešira, nakita, torbica, cipela i bočica parfema. Ova retrospektiva pokazuje kako su Christian Dior i šest kreativnih direktora koji su ga naslijedili desetljećima oblikovali brend koji je danas sinonim za visoku modu u Francuskoj, ali i širom svijeta. Christian Dior nije se oduvijek bavio modom. Od 1928. do 1934. s prijateljima, prvo Jacquesom Bonjeanom, a zatim Pierreom Colleom, vodio je umjetničku galeriju. Obožavatelj antikviteta i lijepih predmeta, kolekcionar predmeta u stilu Art Nouveau i zaljubljenik u estetiku 18. stoljeća, Dior je bio očaran vrtovima, kućama i ljepotom. Sve se to odrazilo na uređenje njegove modne kuće, ali i na njegove kolekcije. Večernje haljine s potpisom Christiana Diora bile su pune detalja nadahnutih slikama i skulpturama, ali i svim drugim estetski privlačnim predmetima – tapetama, tkaninama i porculanom.

La Maison Dior Couturier

Tijekom svih desetljeća rada kuća Dior bila je nadahnuta svijetom umjetnosti

Čak i prije nego što je pokrenuo danas slavnu modnu kuću, Dior je bacio oko na adresu Avenue Montaigne 30. Danas je ondje srce kuće Dior, jedna od glavnih pariških atrakcija koja privlači posjetitelje dobrog ukusa. Taj hram mode rodno je mjesto golemog broja veličanstvenih kreacija, poput kostima predstavljenog 12. veljače 1947. Ikonski kroj kostima Bar u bijeloj i crnoj boji predstavljen na prvom katu atelijera utjelovljuje sve inovativne elemente koje je Christian Dior odlučio uvesti u žensku modu. Taj je kostim prvi element nove mode, predstavnik nove estetike koja je uskoro očarala i potaknula mnoge druge dizajnere i kreativne umove. Za tim su kostimom slijedile kreacije večernjih haljina poput Vénus, Junon, Coup de théâtre, Soirée brillante, očaravajućih imena i veličanstvenog stila, odvažne i neopisivo otmjene, koje su predočile punu snagu Diorove kreativnosti. Duh Diora održali su i kreativni direktori koji su naslijedili gospodina Diora nakon njegove smrti 1957. Yves Saint-Laurent nastavio je odvažno i gotovo buntovno, dramatično skraćivati suknje i jednako dramatično ih produljivati, ovisno o sezoni. Prva Saint-Laurentova kolekcija za kuću Dior predstavljena je 1958., a nosila je naziv Trapèze.

La Maison Dior Couturier

Na najvećoj modnoj izložbi ikad održanoj u Parizu predstavljeno je tristotinjak haute couture haljina

Nadahnut slobodnim duhom, Saint-Laurent je odjenuo dame u modele stroge prednjice i golih leđa, u haljine koje kao da nisu težile ni grama. Odvažnog Saint-Laurenta naslijedio je Marc Bohan, nešto tradicionalniji dizajner koji je ponudio modernu reinterpretaciju originalnih modela kuće, predstavio Slim Look i prilagodio siluetu modernom, tad vrlo vitkom ženskom tijelu. Uslijedio je teatralni Gianfranco Ferré, koji je spojio stroge, gotovo arhitekturalne linije s beskompromisnom baroknom estetikom, a potom Englez John Galliano, ekscentričan kako to samo Englezi mogu biti. Njegov divlji modni duh i odriješene ruke dali su poleta kući kao nikad prije. Gallianov nasljednik, suzdržani minimalist Raf Simons, nadahnuće je potražio u romantizmu i arhivima kuće, ali i tome dao svoj suvremeni pečat. Danas je na čelu kuće Dior prva žena, Maria Grazia Chiuri, koja je vrlo skladno spojila klasične temelje kuće i elemente estetike gotovo svih svojih prethodnika. Chiuri stvara kreacije za ženu današnjice svjesna izazova s kojima se njezine klijentice suočavaju, pružajući im priliku da modnim odabirom izraze mnogo više od vlastitih ideja o estetici. Kuća Dior ušla je u osmo desetljeće rada jednako kao i u svako prethodno: kao predvodnik visoke mode koja utjelovljuje duh vremena i nadilazi stvarnost.

Urbane jesenske priče brenda Guliver