Julian Merk

by Yachts Croatia

Klijent na prvom mjestu

Veliki servis za popravak jahti u marini Tribunj, otvoren prije deset godina, baza je poslovanja mladog poduzetnika njemačkih korijena, koji danas razvija i prodajni segment svoje tvrtke

Prije četrnaest godina Julian Merk došao je zajedno sa svojim ocem u Hrvatsku. Neobičan proces gastarbajterskog života ‘u suprotnom smjeru’ započeli su postavljanjem tikovih paluba, kada smo se i upoznali. Tijekom godina Merk & Merk razvio se u jedan od najboljih servisa na Jadranu, i ušao u prodaju brodova, a danas nema popravka koji na jahtama ne izvode u svom centru u Tribunju. Julian je svemu dodao tipično njemačku preciznost i ozbiljnost, koja nije uvijek sinonim za hrvatske ‘meštre’, pa nas ne čudi procvat posla kojim se bavi.
Kako ste došli u Hrvatsku?
U Njemačkoj je moj otac imao tvrtku za servis brodova, no to je bio mobilni servis, što znači da smo išli po Francuskoj, Hrvatskoj, Italiji i Nizozemskoj, što je zahtijevalo puno vožnje i ‘malo kruha’. Stoga smo odlučili promijeniti viziju života i malo se stabilizirati, da ne provodimo toliko vremena putujući, a s obzirom odakle je stizalo najviše narudžbi, odlučili smo se stacionirati u Hrvatskoj. Jedan od naših klijenata bio je iz Splita, koji je upravo završio kuću s kojom nije znao što će pa smo je mi unajmili.
Kako se to dalje razvijalo?
U sklopu kuće bila je garaža u kojoj smo radili na palubama od tikovine, zatim smo započeli i suradnju s hrvatskim proizvođačima, a potom i s privatnim tvrtkama, koje su pored paluba od tikovine tražile i poliranje, novu podvodnu boju, popravak motora… Posao se počeo širiti i otvorila nam se prilika za koncesiju s Tribunjem.
Kada je to bilo?
To je bilo 2008. godine. Nakon nekoliko sastanaka s vlasnicima, odlučili smo se za suradnju s njima. Naime, imali smo nekoliko brodova na radu u Betini, a Tribunj je bio blizu. Dogovori su se malo rastegnuli te smo kroz svibanj 2008. potpisali ugovor, da bismo 1. kolovoza 2008. počeli sa stalnim radom u Tribunju, gdje danas imamo oko četrdeset zaposlenih.

Julian Merk

‘Mi smo jedna jako mala tvrtka kada rasporediš sav posao koji obuhvaćamo, ali danas možemo dokumentirati i detaljno unaprijed ponuditi projekte kako treba’

To baš nije mali broj radnika?
Što se tiče poslova struke, susretali smo se s uvijek istim problemima – ako ne možeš pokriti sa svojom ekipom, ti si izgubljen. Kada čekaš kooperanta, osuđen si na neizvjesnosti, mi smo još mladi, ali dok njih dočekamo, bit će nam vrijeme od penzije (smijeh). To nam je, naravno, bilo problematično. Iako i danas radimo palube, proširili smo obujam naših poslova na gotovo sve aspekte koje modernim jahtama mogu trebati. Za vrijeme Sunseekera, dosta smo radili bojenje i odrađivali sve njihove reklamacije. Danas radimo malo bojenja za njih, ali puno za druge brendove jahti. Obavljamo klasične zimske projekte u našim šatorima, na našim platoima u marini, što uz bojenje uključuje tehničke zahvate, hidrauličke sisteme, navigacijsku elektroniku, te uz novu tikovu palubu jahte koje prođu kroz naše ruke spremne su i ušminkane za novu sezonu.
Je li vam suradnja sa Sunseekerom digla uslugu prema klijentu?
Mislim da je to bio jedan važan korak u našem poslovanju, a šest ili sedam godina bili smo njihov ekskluzivni servis. U tom razdoblju smo naučili mnogo toga, i od Sunseekerova partnera iz Njemačke i od tvornice u Engleskoj.
Što ste, na primjer, naučili?
Da je najvažniji odnos s klijentom i kako se taj proizvod realizira, da bude prema željama klijenta. To je centar svega, ali su i sami procesi vrlo važni. Mi smo jedna jako mala tvrtka kada rasporediš sav posao koji obuhvaćamo, ali danas možemo dokumentirati i detaljno unaprijed ponuditi projekte kako treba. Mislim da je to generalno problematično u našem segmentu – kada naručiš malo kompleksniji projekt, da dobiješ specificiranu ponudu i da postoji detaljna dokumentacija projekta.

Julian Merk

U respektabilnom servisnom centru u Tribunju, tvrtka Merk & Merk zapošljava više od 40 radnika svih specijalnosti

Možete li istaknuti neki od najdražih, najznačajnijih projekata koje ste odradili tijekom godina?
U zadnje vrijeme smo radili na jednom katamaranu (Imagine Haven) koji je kod nas došao u zaista lošem stanju. Kod nas je proveo tri zime. Projekt je započeo s upitom za bojenje nakon čega sam s vlasnikom otišao u Lumbardu na otoku Korčuli vidjeti brod, a dogovorili smo se za posao u razmaku dva trajekta od 45 minuta. Naime, vlasnik je htio da brod izgleda tip-top. Njegov aluminijski trup i tikovina na brodu bili su dosta uništeni i brod je zaista zahtijevao veliku obradu i posao. Nakon prvog razgovora počeli smo s fazom bojenja broda i promjenom tikovine na palubi, dok su se prošlu i pretprošlu zimu poslovi dovodili ‘u nulu’, od motora, dodatnih generatora, klime, navigacijske elektronike do multimedije. Danas taj brod izgleda kao nov što se tiče njegove vanjštine, dok se u interijeru do sada radilo na tkanini, ali još ima posla oko ‘drvenarije’.
Iako ste poznati po servisu, vaša priča se proširila?
To je bio logičan slijed nakon što je Sunseeker Njemačka nestao s tržišta, ali njihovi klijenti nisu. Za vrijeme dok smo radili s njima bili bismo u sukobu interesa da smo ušli u posao prodaje brodova, no kako oni nisu više bili prisutni na tržištu, logičan slijed je bio da pratimo taj smjer kroz brokerage, ali i prodaju novih Sunseekera. S obzirom na to da sam već bio u tim krugovima, imao sam sve kontakte, veze i znao sam kako dišu, kako funkcioniraju garancije i kako se sve to mora odraditi. Nakon nekog vremena su se otvorile i neke nove mogućnosti, kao što je zastupništvo za Gulf Craft. Što se tiče prodaje brodova, općenito kod nas ima jako mali broj dealera koji imaju svoj servis i infrastrukturu. Mislim da je danas onaj tko kupi novi brod svjestan toga da će biti problema i garancija. To je sasvim normalno, jahta je kompleksan proizvod i nitko to drukčije ne očekuje. Mislim da je kod svih novih brodova što sam ih prodao centralna tema bila tko će voditi garanciju broda i na koji način. Važno je da to funkcionira i da u tome baš možemo napraviti razliku od drugih zastupnika. Možemo brzo reagirati i sve je pod našom kontrolom što se servisa tiče.

Julian Merk

‘Mislim da je danas onaj tko kupi novi brod svjestan toga da će biti problema i garancija. To je sasvim normalno, jahta je kompleksan proizvod i nitko to drukčije ne očekuje’

Kada ste počeli s radom za Gulf Craft?
Prošle godine smo to započeli, a već sam bio s Gulf Craftom u Cannesu, Monaku i Düsseldorfu.
Kako zasad izgleda ta suradnja?
Mislim da dobro funkcionira, oni brzo izbacuju nove proizvode, novi dizajn i za taj brend treba još malo vremena da postane prepoznatljiv i kod nas – da kupci na njih gledaju kao i na brodove Princess, Sunseeker i slične tom rangu, ali oni po kvaliteti i mogućnostima proizvodnje to mogu i napraviti jer su jaki, nisu financirani od strane neke banke, već imaju dovoljno svog kapitala i mislim da se po tome dosta razlikuju od ostalih proizvođača. Primjerice, na Dubai Boat Showu su predstavili Majesty 62, za koji mislim da je jako lijep brod za Jadran i koji se može kupiti za konkurentnu cijenu.
Koje su njihove prednosti osim cijene?
Brod ima MAN motore i standardnu opremu kao kod drugih proizvođača, ali ima mogućnost da se uz konkurentnu cijenu po želji klijenta uredi interijer. Mislim da u rangu od 60 stopa rijetko koje brodogradilište tako nešto može napraviti, možda semi-custom, ali ne možeš mijenjati raspored.
Spomenuli ste i brokerage?
Da, kod brokerage ponude (polovnih jahti) ista je priča kao i s novima. Rijetkost je da možete kupiti brod i dobiti servis ‘iz prve ruke’. Također, prodaja polovnih plovila nam omogućava i lakšu prodaju novih, ali baza svega je naša sposobnost da se besprijekorno brinemo o jahti klijenta, koji je, kako sam već rekao, na prvom mjestu. Servis, brokerage ili prodaja su namijenjeni istoj osobi.

Fotografije Darko Šupuk i Mario Jelavić

Igor Štagljar
Karim Rashid