John Peterson

by Yachts Croatia

Za kormilom Elan jedrilica

S velikim iskustvom u proizvodnji jedrilica, Elanu se prošle jeseni priključio američki menadžer koji već sada uspješno kroji budućnost tog brenda, koji bilježi novi uzlet, a gospodinu Petersonu ne fali – elana

Slovenski Elan jedna je od najpoznatijih tvornica iz bivše države, s više od sedamdeset godina tradicije. Osim skija po kojima su stekli svjetsku slavu, dugo vremena Elan je bio jedina ozbiljna tvornica plovila za razonodu u našoj regiji. Možemo slobodno kazati kako je bio i pravi rasadnik talenata, a ljudi koji su prve korake napravili u Elanu stvorili su cijele brendove plovila ili obnašaju značajne funkcije u vodećim svjetskim brodogradilištima, dok Begunju istovremeno gravitira respektabilna mreža kooperanata. Kada smo u Splitu pokretali proizvodnju jedrilica, baš sve što nam je trebalo mogli smo naći u okolini toga malenog slovenskog mjesta koje je na neki način bilo centar nautike na našim prostorima. Kao podsjetnik na slavne dane tog brenda, čim smo došli u tvornicu, ugledali smo slavnog skijaša Bojana Križaja kako uzima nove skije. Bilo je u tome lijepe simbolike, ali danas je Elan u sasvim drugoj poziciji. Dugo se zadržavši u državnom vlasništvu, brend je prolazio kroz različita razdoblja, u kojima su teškoće bivale sve uobičajenije. Kada je Elan prodan američkom vlasniku, za tu je tvornicu riješen velik uteg problema iz prošlosti, a proizvodnja je počela dobivati novi zamah. Ovog ljeta Elanu se pridružio John Peterson, američki menadžer koji je pod svoje upravljanje dobio njihov tzv. Marine program, odnosno proizvodnju plovila.

Peterson

Dolaskom u Elan ove jeseni, Peterson je uveo američki pristup po kojemu je kupac na prvom mjestu, uz obnovu mreže zastupnika u cijelom svijetu

Također, knjiga narudžbi je puna, a Elan bilježi rekordne rezultate prodaje plovila baš u Hrvatskoj, pa je to bio pravi razlog za ugodan posjet Begunju i razgovor s gospodinom Petersonom, koji nam je o svom dolasku na mjesto čelnog čovjeka proizvodnje plovila kazao: ‘Još prošlog ljeta nisam ni znao da ću živjeti u Sloveniji. Kada je došao poziv da se pridružim Elanu i svojim iskustvom pomognem u ponovnom uzletu te tvornice, zaključio sam da to ima itekako dobre temelje, brzo sam donio odluku da iziđem iz mirovine, te sam započeo s radom ove jeseni.’ Izbor Petersona nije slučajan, dobri poznavatelji nautike itekako pamte američki Hunter u kojemu je Peterson proveo najbolje godine i s kojim je do dolaska krize bilježio odlične rezultate. ‘Karijeru sam počeo kao prodavač motornih brodova. Bilo je to dobro razdoblje, ali sam zbog posla bio stalno odsutan od kuće, a vikende sam posvećivao klijentima. Da bih bio više s obitelji, odlučio sam prodati taj posao, ali me nedugo nakon toga nazvao poznanik protiv kojeg sam igrao košarku u školskim danima i pitao jesam li zainteresiran da se pridružim brodogradilištu Luhrs Marine koje je tada gradilo fishermane Luhrs, trawlere Mainship i jedrilice Hunter. Poziv sam prihvatio, od direktora prodaje sam postao direktor cijele grupacije Hunter, a za mojeg smo vremena prodali više od 20.000 jedrilica. Kada je kriza zahvatila nautički svijet, jedan od dva vlasnika tvornice je umro, pokušali smo opstati, ali to nije bilo realno’, ističe Peterson, čije je iskustvo u prodaji jedrilica možda i najvažnije za Elan. Osim što ‘malu brodogradnju’ ima u malom prstu, on je osoba koja puno može pomoći u globalizaciji njihove prodaje i dodatnom konsolidiranju brenda za koji su teška vremena već danas prošlost. ‘Svakako da dobro poznam američko tržište i jedan od mojih primarnih zadataka je uspostaviti dobre veze sa zastupnicima, obnoviti cijelu našu dilersku mrežu, a u Sjevernoj Americi leži veliki potencijal za naš rast. Upravo se spremam na (op.a. krajem veljače održani) sajam u Miamiju, koji je, uz onaj u Annapolisu, najvažniji američki sajam. Elan je tamo relativno nepoznat proizvod, barem što se brodova tiče.

Peterson

Novi Elan GT5 simbol je vještine slovenskih brodograditelja

O tome svjedoči moje osobno iskustvo, kada sam rekao svojoj kćeri koja živi u Americi da idem raditi u Elan, ona mi je odmah rekla da posjeduje njihove skije, ali nije znala da Elan radi i brodove. Osim klasičnog reklamiranja proizvoda, mislim da mi imamo šansu iskoristiti i specifičan ugled koji Elan uživa, jer vjerojatno radi najbolje skije na svijetu. Zanimljivo je da mi je jedan prijatelj koji radi u nautičkim medijima pokazao studiju kako je najpopularniji sport među jedriličarima upravo skijanje, što je zaista lijepa i sretna okolnost, pa razmišljamo o promociji i oglašavanju jedrilica u skijaškim krugovima’, kazuje nam Peterson. Neodvojiv dio prodaje je marketing koji Peterson očito dobro poznaje i na koji, također, ima značajan utjecaj. S godinama je Elan razvio različite linije proizvoda, od kojih su modeli Impression, namijenjeni uglavnom čarter-tržištu, čak jedno vrijeme bili odvojeni od samog brenda. Danas je drugačije. ‘Svi naši proizvodi moraju biti pod istom kapom. Ne samo da je nemjerljivo lakše promovirati jedan, a ne nekoliko brendova, nego to znači njihovu pripadnost određenom standardu kvalitete koji mi nedvojbeno nudimo. Naša poruka tržištu je danas vrlo jasna, imamo tri linije proizvoda, jedna se zove Elan Yachts i odnosi se na naše E i S modele, jedna se odnosi na liniju Impression i jedna na novu liniju Grand Turismo. Ja sam zaista kratko vrijeme ovdje i nemoguće mi je danas kazati koji ćemo novi proizvod predstaviti tržištu, ali tu ćemo odluku ubrzo donijeti. Vjerojatno će to biti jedrilica iz linije Impression koja će zamijeniti sadašnju ‘četrdesetpeticu’. Ono što je za nas bitno jest činjenica da planiramo pojednostavljenje procesa proizvodnje i uvođenje novih modela građenih na istoj ‘platformi duljine’, koje ćemo modificirati s obzirom na liniju kojoj ti brodovi pripadaju. Tako ćemo optimizirati ulaganja i smanjiti vrijeme potrebno za razvoj novih proizvoda. Za sada se planiramo zadržati u postojećim gabaritima i naša plovila duljinom neće prelaziti postojećih 15 metara’, objašnjava Peterson. U vrlo ugodnom razgovoru u kojem uživate slušati sugovornika koji detaljno poznaje materiju, najmanje smo razgovarali o proizvodnji, ali jesmo o jednoj navici koju američki menadžer pod svaku cijenu želi uvesti u Elan. ‘Naša plovila su vrlo kvalitetna, više nego dovoljno za borbu na svjetskom tržištu, naši radnici imaju puno iskustva u proizvodnji, a jedrilice nam zaista sjajno izgledaju. To ne znači da se ne trudimo biti bolji, ako treba poboljšati neki detalj, na primjer ako ručica vinča negdje nezgodno dira bimini, takvu neku ‘sitnicu’ ćemo spremno ukloniti. Međutim, ono na čemu ja inzistiram, i što već postaje naš dobar običaj jest činjenica da kupac mora uvijek biti na prvom mjestu. Taj proces započinje kupnjom plovila, ali se prenosi kroz postprodajnu podršku i iskustvo korištenja.

Peterson

‘Svi naši proizvodi su pod istom kapom, jer to znači i njihovu pripadnost određenom standardu kvalitete koji mi nedvojbeno nudimo’

Nama zaista ništa što je u našoj moći nije teško napraviti za kupca, mi od toga živimo i to je jasno svakom našem zaposleniku. To se već osjeća, a dobri rezultati prodaje govore nam u prilog’, zaključuje Peterson. Elan je dovođenjem ovog eksperta dobio pravi vjetar u leđa, s jasnom vizijom budućnosti i odličnim šansama da se vrati na staze slavnih dana. A dokaz na čemu Peterson gradi svoj optimizam, vidjeli smo posjetivši hale u kojima je proizvodnja u punom jeku, s kapacitetima na maksimumu. Prvo smo posjetili proizvodnju drvenih dijelova. Poznati slovenski majstori kupuju samo sirovinu, a zatim sami kroje, krive i furniraju drvene dijelove, baš kao u najpoznatijim tvornicama motornih jahti ili luksuznih automobila. Nakon toga obišli smo i laminarnicu gdje se trupovi lijevaju ili ručnom laminacijom ili u vakuumskoj infuziji, ovisno o kojem se modelu radi, a zatim smo posjetili montažnu halu gdje se sastavlja i maleni E1 i najveći Elan Impression 50. Ovaj pogon godišnje izbaci oko devedeset jedrilica, a u njemu radi tridesetak radnika u dvije smjene. Ono što je zanimljivo jest činjenica da nismo bili jedini gosti proizvodnje tog dana. Naime, u Elanu je normalno da možete doći vidjeti svoj brod u proizvodnji, pa smo u svom obilasku sreli dvije grupe kupaca koji promatraju nastajanje svojih ljubimaca. Odjel za proizvodnju skija u ovo je doba godine zatvoren, ali smo imali prilike posjetiti novi proizvodni pogon od kojega Elan kao krovna tvrtka sve bolje živi. Riječ je o proizvodnji dijelova za vjetroelektrane za jedan od najvećih svjetskih brendova u tom sektoru, uz veliku primjenu karbonskih laminata, naprednih tehnologija i stroge kontrole kvalitete. Osim što taj posao donosi financijsku dobit Elanu, on je dokaz da je ta tvornica sposobna se nositi i s vrlo preciznim tehnološkim zahtjevima. Uz vrhunske skije, odlične jedrilice i napredne komponente, čini nam se da Elanu predstoji svijetla budućnost kakvu tvornica takvog renomea i zaslužuje.

Antony Sheriff
Sting