Daniela Mate Krilič

by Yachts Croatia

‘Prva časnica’ Internautice

Nova izvršna direktorica međunarodnog nautičkog sajma Internautica iznosi svoj pogled na nautičku industriju i njezinu budućnost, posebno ističući potrebu razvijanja ekološke svijesti

‘Tko preživi, pričat će’, kaže to stara izreka koja se u kontekstu nautičkog biznisa može lako poistovjetiti s događajima u toj industriji u zadnjih deset godina. Svoje viđenje tržišta iz perspektive slovenskog sajma Internautica iznosi nam njegova izvršna direktorica Daniela Mate Krilič. Daniela je kompetentna, pouzdana i profesionalna osoba te odličan timski igrač s dobrim osjećajem za komercijalne prioritete. Otkako se priključila izvršnom timu sajma, Daniela je pokazala visoku razinu stručnosti i već ostvarila značajan utjecaj na strateško planiranje i javni profil sajma Internautica, pa smo sa zanimanjem poslušali njezine stavove o tržištu i sajmovima.
Kakva je vaša ocjena razvoja nautičke industrije u nekoliko posljednjih godina iz perspektive organizatora nautičke izložbe?
Nautička industrija prešla je dug put od svjetske financijske krize 2007./2008. Svi smo se morali suočiti s mnogim izazovima, iznova promisliti i osmisliti marketing i marketinške strategije. Morali smo se posvetiti kupcima i vidjeti do čega im je zaista stalo. Nautički sajmovi morali su se razviti u društvene događaje koji također pokrivaju turizam i razonodu, tzv. plave sportove vezane uz vodu, iznajmljivanje, zabavu i užitak, modu i druge aktivnosti. Oni koji su preživjeli prihvaćajući nove načine organiziranja, upravljanja i obavljanja posla sad konačno pred sobom imaju bolje dane. Nautički sajmovi snažno utječu na svjetsko tržište plovila, a poslovnim usmjerenjem i predstavljanjem elemenata turističke ponude igraju važnu ulogu u raznim povoljnim kumulativnim učincima na gospodarstvo, potičući tako regionalni i globalni razvoj. U posljednjih nekoliko godina industrija vezana uz more pomakla se iz zastoja prema snažnom rastu. Htjela bih istaknuti kako će u 2018. i godinama koje slijede doći do važnog napretka prema ekonomiji usmjerenoj na smanjenje emisije ugljika, koja već preoblikuje nautičku djelatnost, kao i druga područja. Sutrašnji pobjednici na nautičkom tržištu nedvojbeno će biti oni usredotočeni na održivo življenje i svijest o okolišu, a time i na energetsku efikasnost i rješenja povoljna za prirodni ambijent.

Daniela Mate Krilic Internautica

Internautica je uzorna nautička izložba koja promovira ekološku svijest, očuvanje morskog okoliša i odgovorno korištenje plovila

Koje vještine i znanja su bitni za vođenje jedne uspješne nautičke izložbe?
Istina je da nema čarobne ni jedinstvene formule za upravljanje projektom nautičke izložbe, barem je ja ne vidim. Mislim da je važno u prvom redu prepoznati strast i osjećaj prema onom što vam je posao i nadahnuti suradnike istom strašću. Ništa nije moguće bez predanog, marljivog i djelotvornog tima. Upravljajući izložbom Internautica stalno težimo izvrsnosti i kvaliteti usluga, tako da nam svaka inovacija na tom području postane standard. Svjesni smo značajnih promjena u ponašanju naših izlagača i posjetitelja. Kad je riječ o upravljanju nautičkom izložbom, osim planiranja unaprijed, promocije i komuniciranja u skladu s međunarodnim standardima u toj djelatnosti i pružanja besprijekornih logističkih i drugih usluga, ključ uspjeha je u pojedinostima. Treba naći načina za prijateljsko zbližavanje s izlagačima, doznati što cijene i do čega drže – nije važno samo prodati im prostor – i usredotočiti se na ponudu kvalitetnih iskustava, zabave, prezentacija i natjecanja za njih i posjetitelje, pružiti im platformu za međusobne kontakte kako bi ostvarili svoje poslovne ciljeve jer to određuje hoće li nastaviti ponovno dolaziti i usmeno širiti pozitivne dojmove o sajmu.
U čemu vidite prednosti sajma Internautica u odnosu na druge nautičke izložbe na Sredozemlju?
S 25-godišnjom tradicijom, naš je sajam postao najprijateljskiji i jedan od najbolje organiziranih u srednjoj Europi. Internautica je posvećena okupljanju vodećih umova u nautičkoj industriji, entuzijasta i znatiželjne publike koja se zanima za ponuđeno na početku ljetnog plovidbenog razdoblja. Izlagači i posjetitelji mogu steći uvid u mnoge inovacije i nautičke novosti, doznati za nove tehnologije i podijeliti svježe vijesti o regulaciji zaštite okoliša diljem regije. Sedamdeset posto Zemljine površine pokriveno je morem, a klimatske promjene već prijete životu u moru i svemu što o moru ovisi, ali pravovremenim i pravilnim djelovanjem možemo spriječiti daljnje štete. Zbog toga naš sajam već dugo podupire ekološke inicijative na cestama, moru, slatkim vodama i u zraku, svrha kojih je smanjiti emisije štetnih plinova, te pridonijeti održivu rastu i ubrzanju ekonomskog napretka. Internautica se posebno zalaže za promociju ekološke svijesti, očuvanje morskog okoliša i odgovorno korištenje plovila.

Daniela Mate Krilic Internautica

Što je, po vašem mišljenju, najveća vrijednost priredbe Internautica i mislite li da bi taj projekt trebao rasti i postati značajniji?
S ponosom mogu reći da Internautica raste iz godine u godinu, prostirući se na 35.000 četvornih metara zatvorenog i otvorenog izložbenog prostora, uključujući onaj za izlaganje na vodi. Svake se godine povećava izložbeni prostor na otvorenom, što je rezultat rasta zahtjeva izlagača, osobito za predstavljanje velikih plovila. Ove godine imali smo 15.000 posjetitelja i više od 300 izlagača, a bilo je predstavljeno 150 novih plovila i više od 1.000 brendova. Premijerno je bilo izloženo 20 jahta, i to modela vodećih graditelja kao što su Absolute, Adler, Bavaria, Cranchi, Elan, Ferretti, Princess i drugi – a još ih više očekujemo sljedeće sezone. Sredozemno more privlači oko 70 posto svjetske čarterske flote, ono je prvorazredno odredište u nautičkom turizmu. Rekreacijska plovidba i sportovi na vodi sve su više uobičajen način života u Europi, nisu više stvar prestiža kao nekoć. Prema podacima EBI-ja, nautičari u Europi posjeduju više od šest milijuna plovila, a u rekreacijskoj plovidbi redovito sudjeluje 36 milijuna europskih građana. Budući da potrošači trebaju imati prilike vidjeti, dodirnuti i steći dojam o nekom proizvodu, te ga usporediti s drugim, nema boljega mjesta za to od nautičkog sajma na kojemu im izlagači mogu pokazati svoje oceanske bisere i ukazati na razlike između njih i konkurenata. Ali neovisno o uspjehu određenoga dana, izlažući na našem i drugim nautičkim sajmovima, oni podupiru svoju djelatnost u cjelini. Nije lako ostati relevantan u današnjem dinamičnom svijetu, ali zbog svega što sam spomenula, kao i naše trajne predanosti za stalnim unapređenjem, ne vidim nikakve prepreke da Internautica u bliskoj budućnosti postane još značajniji nautički događaj.

Gisele Bündchen
Olivier Poncin