Svjetski lider u pomorskoj industriji ističe nepokolebljivu predanost inovacijama kroz ambicioznu strategiju usredotočenu na tri ključna načela: premium proizvod, održivost i pristupačnost
Osnovana 1884. godine u slikovitom gradiću Saint-Gilles-Croix-de-Vie u regiji Vendée, ova francuska tvrtka u obiteljskom vlasništvu je od skromnih početaka narasla u moćnu globalnu tvrtku, prošavši putovanje obilježeno inovacijom i odvažnošću. Priča grupe Beneteau dokaz je njezinih snažnih lokalnih korijena i predanosti izvrsnosti.
Od gradnje ribarskih brodova do međunarodne slave
Tijekom godina postavila je čvrste temelje, odupirući se negativnim kretanjima u nautičkoj industriji i danas posjeduje 23 proizvodne lokacije i djeluje na globalnoj razini, s predanom radnom snagom od više od 8130 stručnjaka diljem svijeta, od kojih se približno 5000 nalazi u Francuskoj. Čak 80 posto brodova u Francuskoj gradi se za izvoz, čime se učvršćuje njezin status lidera na međunarodnim tržištima.
U središtu uspjeha grupe nalazi se raznolik asortiman plovila, koji obuhvaća devet brendova: renomirana imena kao što su Beneteau, Jeanneau, Prestige i Lagoon, brendove s puno potencijala Excess i Delphia, te američke brendove Four Winns i Wellcraft.
U 19. stoljeću Beneteau je gradio ribarske brodove, a u ta se vremena najboljim brodom smatrao najbrži – tko je prvi stigao u luku, prvi je počeo prodavati dnevni ulov. Benjamin Beneteau zaključio je da jedra nisu dovoljan pogon ribarskim brodovima i stvorio prvi motorni brod u svojoj regiji.
Kupca za njega nije našao, pa ga je zadržao i prkosno nazvao Vainqueur des Jaloux (Pobjednik nad ljubomornima). U to je vrijeme Croix-de-Vie bio važna luka za preradu sardina i imao čak deset tvornica za konzerviranje ribe. Žene koje su radile u tim tvornicama vjerovale su da buka brodskih motora plaši ribu, pa je Benjamin po povratku u luku jednom dočekan kamenjem. Zavada s ribarima trajala je nekoliko mjeseci, no naposljetku je ipak završila.
Drugi motorni ribarski brod koji je izgradio, Benjamin je nazvao La Paix – Mir. Nakon dulje stanke u gradnji uzrokovane Prvim svjetskim ratom, brodogradilište je preuzeo Benjaminov sin Andre. Andreov prvi ribarski brod našao je kupca, a kad je konačno izašao iz hangara, i druge je zadivio izgledom. Uslijedio je Drugi svjetski rat, no odmah nakon završetka rata gradnja je nastavljena – i kao da nije stala sve do 1960-ih. Andre je dizajnirao i nadgledao gradnju ribarskih brodova, kasnije ih motrio da bi provjerio performanse – i brzinu i uspjeh u ribolovu – a od prvog do posljednjeg broda koji je prodao sam je birao kupce, što je za ono vrijeme bio pravi luksuz.
Kad je 1964. plovidba postala privlačna i imućnijima, Andreova djeca Annette i Andre mlađi preuzeli su kormilo Beneteaua. Za njihov uspjeh zaslužan je njihov otac – koji, iako ga plovidba za razonodu nije nimalo zanimala, znao sve o pravom materijalu baš za tu aktivnost: poliesteru. Andre stariji tada je želio graditi male pomoćne brodove za ribarske kuće baš od toga, tada novog materijala. Prvi je takav brodić od 3,60 metara postao model Guppy, drugi od 4,50 metara Fletan, a treći od 5,80 metara – i posljednji koji je osobno dizajnirao – Ombrine.
Poliester je promijenio sve
Kad se Beneteau prvi put predstavio na sajmu brodova u Parizu, 1965., doživjeli su šok – ali i uspjeh. Nijedan od izloženih brodova drugih sudionika nije bio nimalo nalik njihovima, no svega nekoliko sati nakon otvorenja sajma nekoliko je klijenata došlo do štanda Beneteaua s narudžbama: rekli su da su točno takve brodove tražili, no da ih nijedan drugi brodograditelj nije želio graditi. Beneteau je tako trima modelima dodao još nekoliko i u duljine između 3,60 i 5,80 metara ‘utrpao’ čak devet modela: Guppy, Fletan, Capelan, Cabochard, Galion, Forban, Kerlouan, Baroudeur 2 i Ombrine 3.
S ostvarenjem financijske stabilnosti u ranim 1970-ima kuća je odlučila uložiti u radnu snagu i pogone, te je 1972. izgrađen prvi pravi proizvodni pogon. Na mjesto voditelja pogona u Epoidsu došao je François Chalain, a prodaju je u svoje ruke preuzeo Jean-Bernard Boulay, jedan od najuspješnijih trgovaca u Parizu i okolici. Njegovo je iskustvo izgradilo prodajnu mrežu Beneteaua. Treći je ključni čovjek bio Daniel Huchet, specijalist za poliester, a četvrti Andre Bouchou, prvi direktor odjela za ljudske resurse.
Nastanak serija Antares i First
Klijenti Beneteaua u međuvremenu su naučili ploviti i zahtijevali su veće brodove, udobniju unutrašnjost, pogled na more iz salona. Ništa nije teže od prvih koraka, što je Beneteau saznao s modelima Evasion 32, Evasion 37 i Evasion 28. Istovremeno, model Ombrine je prerastao u prvi model serije Antares, koji je dizajnirao Andre.
Beneteau je dobio kalupe broda L’Impensable, pobjednika Half Ton Kupa, no bilo je potrebno iznova dizajnirati jedrilje, kobilicu, palubu i unutrašnjost. Andre Mauric pobrinuo se za sve to i nastao je model First. Ovaj model, začetnik legendarne klase, postao je prvi Beneteau za izvoz. Što se tiče brodova s motorom, Cees Van Der Velden usavršio je jedan katamaran Beneteaua, koji je pobijedio u regati Paris 6 Hours i proslavio ime Beneteau – ali i postao prvi model serije Flyer.
Admiral’s Cup i partnerstvo s Corumom dali su Beneteauu priliku da zasja. First Evolution, Lady B i First Lady pokazali su se kao pravi šampioni. First Class 8 postala je prva francuska one-design klasa, a u više od dvadeset godina na more se otisnulo gotovo 1.000 takvih brodova. Slijedile su klase First 10 i First 12, no nakon povlačenja niza modela s tržišta – na tisuće primjeraka – radi problema s osmozom iz 1987., serija First, najvažnija serija kuće, zapala je u nevolje.
François Chalain i Philippe Briand tada su stvorili Oceanis 350, a zatim Oceanis 430. Uspjeh je bio meteorski. Proizvodni pogon ponovno je radio punom parom. Briandov pristup bio je nekonvencionalan, pa je First 35 S imao dvije kabine na krmi.
Godine 1994. direktor Beneteaua postaje Bruno Cathelinais. Iduće se godine Beneteau spojio s kućom Jeanneau u još jednom ‘koraku’ u rastu, zapravo spašavajući svog tada najvećeg konkrenta. Takvo pomirenje s dugogodišnjim supranicima pozitivno se odrazilo na čitavu francusku brodogradnju: obitelji Jeanneau i Beneteau, obje porijeklom iz istog dijela Francuske, obje dugogodišnji brodograditelji, obje pogođene jednakim problemima u isto vrijeme brzo su našle zajednički jezik i nastavile zajedno snažnije nego prije.
Razvoj Lagoona
U međuvremenu se u okviru grupacije snažno počeo razvijati i danas najuspješniji proizvođač dvotrupaca na svijetu – Lagoon. Kad je počeo opravak nautičkog tržišta, Beneteau i Jeanneau doživjeli su renesansu, a Beneteau je postao Grupa Beneteau i dobio upravni odbor 2003.
Od prvih ribarskih brodova kojima je Benjamin Beneteau vlastitim rukama ugradio motor, pa sve do novih modela, Beneteau nikad nije zazirao od neobičnih ideja, ali isto tako nikad nije niti odustao od predanosti, strasti i ljudskosti koji su i danas temelj poslovanja Grupe.
Osvrćući se na ovo nevjerojatno putovanje, Annette Roux, predsjednica Beneteaua, rekla je kakve osjećaje u njoj budi obljetnica: ‘Ove godine slavimo 140. obljetnicu grupe koju je 1884. godine osnovao moj djed Benjamin Bénéteau. Naša poduzetnička avantura, koja spaja pionirski duh s odvažnošću, započela je s motornim ribarskim brodom za lov na srdele. To je bio uspjeh koji je postavio temelje naše pomorske avanture. Kada je djed preminuo, moj otac je imao samo 21 godinu. Svojim istančanim smislom za estetiku, revolucionirao je način proizvodnje Beneteauovih modela, U 1960-ima smo morali promijeniti strategiju kako bismo uhvatili val, a ono što je omogućilo prekretnicu za Beneteau bila je inovacija – ulazak poliestera na tržište. Godine 1964., u dobi od samo 22 godine, ja sam preuzela kormilo tvrtke, a sljedeće godine dobili smo narudžbu za 50 poliesterskih brodova na sajmu nautike u Parizu. Uvijek sam postupala u skladu s našim vrijednostima: inovativnost i odvažnosti. Zato rado dijelim ovu obiteljsku priču, jer ona sadrži sve elemente koji su grupu Beneteau pretvorili u lidera francuske industrije ponosnog na svoje korijene, odvažnog, inovativnog i još uvijek u obiteljskom vlasništvu.’
Inovacije za budućnost
U godini u kojoj Beneteau slavi svoje izvanredno postignuće, ujedno ističe svoju nepokolebljivu predanost inovacijama i održivosti kroz ambicioznu strategiju usredotočenu na tri ključna načela: premium proizvod, održivost i pristupačnost. Grupa Beneteau ima za cilj smanjiti količinu emisija CO2 za 30 posto do 2030. godine, osigurati alternativne pogonske sustave za sve svoje modele do iste godine, te zaposliti najmanje 40 posto žena do 2027. godine.
Beneteauova predanost održivosti nije samo poslovni cilj, nego i sastavni dio njegove misije. Neprestano preispitujući proces dizajna i gradnje brodova, grupa koristi inovativne materijale poput smole Elium koja se može reciklirati u potpunosti, otvarajući tako vrata u održiviju budućnost nautike.
Najnoviji modeli, poput Beneteau First 44, koji je u potpunosti građen od te smole, dokazuju predanost grupe Beneteau zaštiti okoliša, ali bez ugrožavanja performansi. Regatni model Figaro Beneteau 3 prikazuje vrhunsku foil tehnologiju koja poboljšava energetsku učinkovitost i povećava brzinu, dokazujući predanost grupe stalnom pomicanju granica dizajna i funkcionalnosti.
Grupa Beneteau slavi svoju 140. obljetnicu kao predvodnik u inovacijama nautičke industrije, spremna za svijetlu budućnost i odlučna inspirirati novu generaciju ljubitelja mora i plovidbe diljem svijeta.
Fotografije Beneteau, 410 Films & Gilles Martin-Raget
Video Beneteau