Cartier, draguljarski gigant s najviše specijalnih narudžbi kraljevskih kuća, simbol je statusa, vrhunskog dizajna i izrade najdelikatnijih komada nakita, a 350 impresivnih primjerka koji su obilježili povijest izloženo je u muzeju Viktorije i Alberta u Londonu
Pitanje je dostojno kviza: što je zajedničko indijskom maharadži, monegaškoj princezi Grace Kelly, pop-zvijezdi Rihanni, Oscarom nagrađenoj glumici Zoe Saldana i britanskoj kraljici Elizabeti? Odgovor je – Cartier. Preciznije, ukrasi koji su nošeni u posebnim, povijesnim prigodama, sada su objedinjeni u Muzeju Viktorije i Alberta u Londonu, gdje se od 12. travnja do 26. studenog izlaže 350 predmeta s pečatom ove francuske draguljarske kuće.
Draguljar kraljeva i kralj draguljara
Izložba prikazuje kako je pariška draguljarnica koju je 1847. osnovao Jean Louis Cartier, postala sinonim za glamur i prva svjetski prepoznatljiva kuća s ekspoziturama u Parizu, New Yorku i Londonu. Na njezinu listu klijenata odmah se upisala aristokracija i okrunjene glave, a Cartier je postao poznat kao draguljar kraljeva i kralj draguljara.
Kraljevski pečat Cartierove izvrsnosti
‘Cartier je 1904. dobio dva naloga od engleske kraljevske obitelji: jedan od kralja Edwarda VII, a drugi od kraljice Aleksandre. Dakle, kralj i kraljica bili su posebni klijenti. Velika je to čast bila za draguljare poput Cartiera jer kralj i kraljica su najzahtjevniji klijenti. Nakit koji su u povijesti nosile kraljevske obitelji vidljiv je, on nije samo ukras, nego ukras sa značenjem. Predstavlja status, moć, osebujnost, ukus. Tada je to značilo upisati se u dugu tradiciju i ostavštinu kraljevske obitelji, ali je odražavalo i inovaciju – kako biti dio vremena. Primjerice, platinasti nakit koji je Cartier tada predstavio bio je ključ uspjeha među svim kraljevskim dvorovima,’ kazuje Pierre Rainero, više od dvadeset godina Cartierov direktor za Image, Style and Heritage.
Zadatak gospodina Reinera je da brine o arhivu i Cartierovim kolekcijama, što uključuje i 3000 povijesnih primjeraka. Stoga je upravo on ključan sugovornik kulturnim institucijama i muzejima koji diljem svijeta organiziraju izložbe Cartierovih kreacija.
Povijesna izložba u londonskom muzeju V&A
Prva je to izložba u Ujedinjenom Kraljevstvu u posljednjih trideset godina posvećena Cartieru, a među eksponatima su povijesno drago kamenje, kultni satovi, dosad neviđeni crteži i fotografije iz arhiva V&A i Cartiera, primjerci iz velikih muzeja i privatnih zbirki, a i kralj Charles posudio im je nakit iz impresivne Kraljevske zbirke.
Jedan od tih posebnih komada je broš Williamson, koji je Charlesova majka, kraljica Elizabeta, od Cartiera naručila 1957., u godini svoje krunidbe. U taj spektakularan broš ugrađen je rijedak ružičasti dijamant od 23,6 karata, koji je 1947. dobila kao vjenčani dar. Izložen je i broš s kopčom od ruže, jedan od omiljenih komada nakita kraljičine sestre princeze Margaret.
Tu je i čuvena Scroll Tijara naručena 1902. i nošena na krunidbi Elizabete II, a pop-zvijezda Rihanna pozirala je s njom na naslovnici W magazina 2016.

Nakit koji pripovijeda ljubavne priče
Neki iznimni komadi nakita kroz povijest su obilježili i posebne ljubavne priče. Tako je iz kolekcije Kneževske palače u Monaku na izložbu stigao zaručnički prsten Grace Kelly koji je glumica i buduća princeza nosila 1956. u svom posljednjem filmu ‘Visoko društvo’, prije nego se udala za princa Rainiera III.
Podsjetnici na fatalnu ljubav Wallis Simpson i Edwarda VIII na izložbi su broš Flamingo kupljen u Cartieru u Parizu 1940. te Panthere broš iz 1949. Posjetitelji izložbe mogu vidjeti i broš od ametista i safira koji je 1933. izradio Cartier London za ženu Jacquesa Cartiera, Nelly.
Ikone stila i moći: od pantere do tijara
Posebne su atrakcije ekstravagantna zmijska ogrlica meksičke filmske zvijezde Maríje Félix iz 1968. te veličanstvena tijara Manchester iz kolekcije V&A, izrađena 1903. za vojvotkinju od Manchestera. Nezaobilazna je i zbirka dragulja s motivima pantere, trajni prepoznatljivi simbol kuće.

Novu, modularnu unikatnu ogrlicu od dijamanata i smaragda nosila je glumica Zoe Saldana na dodjeli Oscara, a u Muzeju V&A izložena je Panthere dijamantna narukvica prošarana oniksom, izrađena 1978.
Kronologija luksuza: Cartier kroz tri poglavlja
Kustosice Helen Molesworth i Rachel Garrahan Izložbu su podijelile u tri dijela. Prvi dio prati osnivača Cartiera i njegove unuke Louisa – kreativca, Jacquesa – trgovca dijamantima i Pierra – biznismena, na putu poslovne ekspanzije i izgradnje odnosa povjerenja s kraljevskim obiteljima i top klijentima, poput maharadže čiji su fantastični dragulji u Cartierovom pariškom atelijeru ugrađeni u ogrlicu Patiala.
Drugi dio izložbe obuhvaća radionicu i tehničke inovacije u ručnim i stolnim satovima, a među njima je i prvi muški ručni sat, čuveni Santos iz 1904. Finale izložbe rezervirano je za tijare, simbol statusa i elegancije koji objedinjuje sve Cartierove adute. Tijare iz zbirke Cartier – njih 13 – u travnju 2005. izložene su i u Zagrebu u Muzeju Mimara, što se, dakako, ne može mjeriti s postavom u Londonu.

Cartier kao simbol dizajna i naslijeđa
No Cartieru je uvijek bilo važno pokazati svoja remek-djela. ‘Cartier je simbol vrhunskog dizajna i vrhunske izrade za različite javnosti, pa je zato važno podijeliti ga s javnošću. To puno govori o svim inovacijama u pogledu stila, dizajna i pomicanju granica u izradi najdelikatnijih komada nakita što ga je moguće izraditi. I zato je ovaj specifičan nalog što ga je Cartier dobio počekom 20. stoljeća pratio i obilježio cijelu našu povijest. Znate, mi još uvijek imamo nalog kralja Charlesa III,’ istaknuo je Pierre Rainero.
Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Cartier, Victoria and Albert Museum, London & Documentation Cartier Paris