57. Venecijanski bijenale

by Yachts Croatia

Viva Arte Viva

Najveća međunarodna izložba vizualnih umjetnosti, Venecijanski bijenale, ove godine slavi svoje 57. izdanje te je svojom pozicijom i lokacijom dostupna i mnogobrojnim posjetiteljima Jadrana koji svoje trenutke provode na moru. U neposrednoj blizini istarskih marina, samo nekoliko sati udaljeno od srednjeg Jadrana, Bijenale čini idealnu dopunu vaše ljetne plovidbe i odlična je ideja za zanimljiv vikend na moru, uz opuštajuću atmosferu

Na što pomislite kada čujete riječ Venecija? Romantičari vjerojatno pomisle na jedan od najljepših gradova na svijetu koji se ogleda u svom odrazu, grad o kojem je Predrag Matvejević napisao jednu od svojih najdirljivijih knjiga, na mjesto vjenčanja poznatih i slavnih. Drugi pomisle na karneval ili, pak, na Trg sv. Marka s kavanom u koju barem jednom u životu morate sjesti kako biste postali dio povijesti na petnaestak minuta. Za umjetnike, Venecija predstavlja Venecijanski bijenale, najvažniju smotru suvremene vizualne umjetnosti u Europi. Venecija je bila prva, a potom su uslijedile velike izložbe kao što su Documenta, Skulptur Projekte Münster te manja, ali ipak bitna, Manifesta (Europski bijenale suvremene umjetnosti). Ova 2017. je godina i Venecije, Documente i Skulptur Projekta. Venecija ostaje prva u tom nizu i za svakog umjetnika i kustosa označava krunu njegove karijere ili trenutak koji će njegovu karijeru podignuti na veću razinu. Venecijanski bijenale, kako mu samo ime kaže, održava se svake dvije godine, a ovogodišnja edicija, otvorena za publiku od 13. svibnja do 26. studenog pod nazivom Viva Arte Viva, predstavit će 87 nacionalnih sudionika. Kustoski ju je osmislila Christine Macel koja je ujedno u organizaciji La Biennale di Venezia na čelu s Paolom Barattom. O ideji izložbe i temi Bijenala umjetnička je direktorica kazala: ‘Danas, u svijetu punom sukoba i šokova, umjetnost je ono što svjedoči o najvrjednijem dijelu naše ljudskosti. Ona je temelj na kojem počiva mišljenje, individualno izražavanje, sloboda, kao i postavljanje fundamentalnih pitanja. Umjetnost je posljednji bastion, vrt koji treba obrađivati izvan trendova i osobnih interesa.

Venecijanski bijenale

Umjetnička direktorica Christine Macel nazvala je ovogodišnji Bijenale izložbom nadahnutom humanizmom

Ona stoji kao nedvosmislena alternativa individualizmu i ravnodušnosti.’ Kako bi se naglasilo da je umjetnost ujedno i poziv na dijalog, za vrijeme cijelog trajanja Bijenala organizira se ‘Tavola Aperta’ gdje će, u opuštenoj atmosferi zajedničkog ručka, umjetnik imati priliku predstaviti svoj rad. Uz to je osmišljen i ‘Artist Practice Project’ u okviru kojeg će se na velikom LED ekranu prikazivati videoradovi u kojima umjetnici govore o svojoj umjetničkoj praksi. Formalni dio Bijenala održava se u parku Giardini di Castello s tridesetak stalnih nacionalnih paviljona (broj im se svake godine mijenja) te u prostoru Arsenala, koji je nastao kao dodatak Giardinima s fokusom na mlade umjetnike i umjetnike u usponu. Ta dva prostora su centar Venecijanskog bijenala, dok se niz crkvi, palača i trgova diljem cijele Venecije prekrivaju i pune umjetničkim intervencijama suvremenih autora. Nema tako podatnog grada kao što je Venecija za spoj staroga i novoga, za istraživanje i lutanje po ulicama i mostovima tražeći pritom prostore s radovima suvremenih umjetnika i otkrivajući nevjerojatne interijere i eksterijere. Na centralnoj izložbi u Giardinima, koja jedina ne funkcionira po sistemu nacionalnog paviljona, izlagat će 120 internacionalnih umjetnika, među kojima i Mladen Stilinović, nedavno preminuli hrvatski umjetnik. Hrvatsko Ministarstvo kulture, od ove godine, zakupljuje prostor od 94 kvadrata u prostorima Arsenala za kustosku koncepciju Branke Benčić, koja je izabrana za selektoricu hrvatskog paviljona kao nezavisna kulturna djelatnica. Branku odlikuju kuriozitet, stručnost i ustrajnost na hrvatskoj i internacionalnoj sceni, a odabrala je Tinu Gverović i Marka Tadića, dvoje umjetnika svoje, srednje generacije za zajedničku izložbu pod nazivom ‘Horizont očekivanja’.

Venecijanski bijenale

Viva Arte Viva je izložba osmišljena s umjetnicima i radi umjetnika

U instalaciji ‘Fantomska trgovina: More ljudi’, koja se sastoji od slika i predmeta, Tina Gverović pozornost usmjerava na povijest i materijalnost, tijela u tranzitu, kao pokretne mase ili geopolitičke subjekte. Marko Tadić, pak, razvija narativ labavo povezanih prizora uokvirujući napuštene ili zaboravljene lokacije, kao ostatke zamrznutog vremena, vizualnu panoramu koja lebdi negdje između povijesti, sjećanja i projekcija budućnosti. Kustoski izložba spaja dvoje umjetnika sličnih senzibiliteta, ali različitog polazišta koji se kroz izlaganje u zajedničkom prostoru nadopunjuju na asocijativnoj i intelektualnoj osnovi. Baveći se temama neizvjesnosti, tenzija ili urušavanja, oni konstituiraju prostor koji propituje strukture izlaganja i percepciju promatrača. Od samog osnutka davne 1895., ideja Bijenala jest promicanje avangardne, nove umjetnosti, a jedan od glavnih ciljeva je uspostava novog tržišta za suvremenu umjetnost. Za to je nekoć postojao ured koji je posjedovao samo Bijenale, a danas se Bijenale poklapa s najvećim komercijalnim sajmom suvremene i moderne umjetnosti Art Basel u Švicarskoj. Naravno, nije samo novac u pitanju, u Veneciji se prvenstveno radi o velikom slavljenju umjetnosti te o demonstraciji njene moći. Ili, kako kaže Christine Macel: ‘Viva Arte Viva je usklik, strastveni protest za umjetnost i za umjetnike.’

An artistic workshop

Eliasson Olafur

Jedinstvena Yayoi Kusama
Rodinova ‘Meditacija’